Situatieschets
Vanmorgen heeft u via Facebook of een app zoals WhatsApp een bericht gekregen van een vriendin die in het buitenland op vakantie is. Het arm schaap heeft pech gehad want haar portefeuille is gestolen. Zij vraagt u haar wat geld op te sturen om haar uit de nood te helpen…
Risico
De kans is groot dat dit bericht niet van uw vriendin komt. Een oplichter kan de Facebook-, Instagram- of WhatsApp-account van uw vriendin gehackt hebben en haar identiteit gestolen hebben om geld van u af te troggelen door op uw emotie te spelen.
Tips
Pas op voor dringende geldaanvragen via een onbekend telefoonnummer, app of sociale media.
Controleer altijd met wie u te maken heeft door via een ander kanaal contact met de persoon op te nemen.
Stort nooit geld op een onbekende rekening of een rekening van een derde.
In de val gelopen?
Stop alle contact met de oplichters.
Als u betaald heeft, neem zo snel mogelijk contact op met uw bank en de andere betrokken banken.
Verzamel zoveel mogelijk bewijsmateriaal (bijv. screenshots).
Dien een klacht in bij de lokale politie.
Verwittig de Economische Inspectie via ConsumerConnect. Op dat platform vindt u ook informatie over uw rechten als consument.