Table of Contents

    Identificatieprocedures tot onlinediensten

    De meest gebruikte identificatieprocedure voor toegang tot onlinediensten in België is het gebruik van een gebruikersnaam en wachtwoord. 79% van de Belgische individuen gebruikte die identificatiemethode in 2020. De tweede meest gebruikte procedure maakt gebruik van sociale netwerken (bijvoorbeeld Facebook of Google account) om aan te melden bij een andere onlinedienst. Verder valt op dat het gebruik van de eID als aanmeldingsprocedure veel meer gebruikt wordt in België dan in de EU27. In België maken 4 op 10 van de individuen daarvan gebruik, tegenover slechts 2 op 10 van de gemiddelde Europeaan.

    Vertrouwen van individuen tegenover smartphones

    9 op 10 van de Belgische respondenten die de laatste 3 maanden het internet gebruikt hebben, gaven aan dat ze een smartphone gebruiken voor privédoeleinden. Slechts 5% van hen gaf aan reeds data verloren te hebben via hun smartphone. 29% van de respondenten is niet op de hoogte van de beveiliging van hun smartphone en 21% geeft aan dat ze helemaal geen beveiligingssysteem hebben op hun smartphone. Op vlak van privacy gaf 54% aan dat ze minstens een keer de toegang tot persoonlijke data beperken of weigeren bij het gebruik of de installatie van een app. Slechts 14% gaf aan nooit de toegang tot persoonlijke data beperkt of geweigerd te hebben bij het installeren of gebruiken van een app op hun smartphone.

    De individuen en de bescherming van de persoonlijke gegevens op het internet

    In België wist bijna 8 op 10 van de individuen dat cookies gebruikt kunnen worden om het internetgebruik te volgen. 39 % onder hen heeft de instellingen aangepast om cookies te voorkomen of te beperken. Meer dan de helft (51%) heeft een speciale software om te voorkomen dat hun internetactiviteiten worden opgevolgd. Voor de toegang tot persoonlijke data leest slechts 22% van de Belgische individuen het privacybeleid voor het verlenen van persoonlijke data. 48 % beperkt of weigert de toegang tot hun geografische locatie en 48 % weigerde het gebruik van persoonlijke data voor advertentiedoeleinden.

    Laatst bijgewerkt
    15 januari 2024