afbeelding ter illustratie

Fraude op het web neemt steeds meer verschillende vormen aan. Oplichters veranderen voortdurend van methode en identiteit. Ze worden vindingrijker, zetten valse websites op of doen zich voor als een betrouwbare bron. Om uw vertrouwen te winnen, trekken ze hun volledige trukendoos open. Steeds vaker proberen ze u naar andere communicatiediensten te lokken: sms, Facebook, Messenger, WhatsApp …

Ook onlineshopping is niet zonder risico’s. Toch kan u zich wapenen tegen fraudeurs. Wees op uw hoede bij onregelmatigheden. Is een aanbod té voordelig of krijgt een website verdacht veel positieve reviews van gebruikers, dan gaat u maar beter verder op onderzoek.

  1. Stel uzelf de vraag: is dit aanbod realistisch? Zou een organisatie mij op deze manier contacteren? Ga niet zomaar in op interessante aanbiedingen maar lees eerst de voorwaarden.
  2. Controleer de identiteit van de organisatie of verkoper. Zo weet u met wie u te doen hebt. Maar vooral: met wie u niets te maken wil hebben. Vindt u geen betrouwbare gegevens? Ga dan niet in op het aanbod. 
  3. Verzamel zoveel mogelijk informatie. Wat houdt het aanbod precies in? Blijft u twijfelen? Neem dan geen risico en negeer het aanbod. 
  4. Wees voorzichtig aan wie u uw persoonlijke of financiële gegevens doorgeeft. Deel ze nooit via e-mail, sms of messaging apps.

Werd u het slachtoffer van phishing, bedrog of fraude? Werd u misleid of opgelicht door een onlineverkoper?

Meld het via het online Meldpunt van de FOD Economie.

Laatst bijgewerkt
17 juli 2023