afbeelding ter illustratie

Table of Contents

    Niet enkel in fysieke winkels, maar ook online tikt u vaak koopjes op de kop. Naast de reguliere soldenperiode, zijn er ondertussen ook heel wat themadagen in het leven geroepen. Blue Monday of Black Friday, u kan het zo gek niet bedenken. Black Friday is bijvoorbeeld op korte tijd uitgegroeid tot de grootste soldendag van het jaar.

    Maar of zo’n online koopje ook een feest wordt voor uw portemonnee, hangt af van de verkoopsvoorwaarden. Ook daar geldt de bekende wijsheid: als iets té mooi is om waar te zijn, is het dat ook.

    Wanneer valt Black Friday?

    Thanksgiving Day valt jaarlijks op de vierde donderdag van de maand november. In de Verenigde Staten en Canada is het een nationale feestdag waarop mensen hun dankbaarheid uiten. De dag na Thanksgiving kwam als het commerciële broertje naar onze contreien overgewaaid en kennen we nu als Black Friday.

    Tegenwoordig scoort u niet enkel op Black Friday kortingen, maar staat de hele week in het teken van kortingen: de zogenaamde Black Week. De maandag die volgt op Black Friday, Cyber Monday, werd speciaal in het leven geroepen om online winkelen te promoten. Ook op die dag kan u in vele webshops met korting winkelen.

    Uw rechten

    Wanneer u online koopt, heeft u recht op informatie over de verkoper, het product en de prijs ervan, de wettelijke garantie, de afhandeling van de verkoop enz.

    Een volledig overzicht van die rechten vindt u in het document Overeenkomst op afstand (PDF, 291.79 KB)

    Hoe winkel ik veilig online?

    Wanneer u online winkelt, is het belangrijk om enkele vuistregels in het achterhoofd te houden, vooral wanneer u te maken hebt met een webshop die u niet kent.

    Zo controleert u bijvoorbeeld best de reputatie van de webshop waar u wilt winkelen.

    Maar ook de verkoopsvoorwaarden, de betaalwijze of de manier waarop de site is opgebouwd, geven een indicatie over de betrouwbaarheid ervan.

    Zo herkent u een onveilige webshop

    Doe ik echt een goede deal?

    Tijdens online koopjesdagen zoals bijvoorbeeld Black Friday zijn hoge kortingen gangbaar, soms tot meer dan 80 %. Stel uzelf de vraag of het aanbod realistisch is en niet misleidt. Misschien zijn er extra kosten verbonden aan de deal. Of ligt de normale prijs van het product niet zo hoog als de webshop u wil laten geloven.

    Probeer uit te vissen of het product dat u wil kopen de afgelopen weken geen prijsverhogingen onderging. Aarzel niet om de verkoper vragen te stellen en vergelijk met andere webshops.

    De Economische Inspectie ontvangt geregeld klachten over online frauduleuze praktijken, de manier waarop de prijs wordt berekend of het bestaan van een specifiek prijsvoordeel. En dat is wellicht enkel het topje van de ijsberg.

    Kan ik mijn aankoop herroepen?

    Dat kan, tenminste wanneer u de aankoop online deed bij een verkoper in de Europese Unie.

    Voor online aankopen bij een verkoper in de Europese Unie, heeft u 14 dagen bedenktijd zodra u het product ontvangen hebt. Zodra de bedenktermijn verstreken is, bent u in principe definitief aan de verkoop gebonden, behalve wanneer de verkoper akkoord gaat om de aankoop toch te annuleren. In dat laatste geval kunnen er kosten worden aangerekend (annulatiekosten, kosten voor de retourzending …). Informeer u dus goed.

    Wanneer u aankopen doet in een fysieke winkel, beschikt u niet over een herroepingsrecht en bent u altijd definitief gebonden aan de transactie. U kan dus niet terugkomen op uw beslissing, behalve wanneer de verkoper daarmee akkoord gaat. 

    Valt mijn aankoop onder garantie?

    Als koper wordt u beschermd door een garantieperiode, op voorwaarde dat u het product kocht bij een verkoper in de Europese Unie.

    De wettelijke garantie is ook van toepassing op producten die u online koopt. Mocht uw aankoop niet voldoen, geniet u twee jaar lang van een garantieperiode. En dat geldt ook voor aankopen die u doet tijdens soldenperiodes of bij promotieacties zoals Black Friday.

    Let op, bij problemen moet u zich wenden tot de eindverkoper en niet tot de fabrikant.

    Bij wie kan ik terecht in geval van een probleem?

    Bij problemen met een online aankoop (een product dat niet geleverd wordt, niet voldoet, defect is, waarbij verdoken kosten worden aangerekend …) probeer dan altijd eerst het probleem op te lossen met de verkoper of webshop zelf. Als dat niet lukt, kan u bij verschillende instanties terecht, afhankelijk van waar de verkoper is gevestigd.

    • In België:
      de Consumentenombudsdienst treedt op als tussenpersoon en probeert een oplossing te vinden voor het geschil met de verkoper.
       
    • In het buitenland, maar binnen de Europese Unie:
      het Europees Centrum voor de Consument helpt u graag verder bij het oplossen van een geschil met de verkoper.
       
    • Buiten de Europese Unie:
      Wanneer u producten koopt van een verkoper die gevestigd is buiten de Europese Unie, wordt u niet beschermd door de Europese regelgeving en moet u vertrouwen op de goede intenties van de verkoper. In dat geval is het aan te raden om de vuistregels rond veilig online shoppen grondig door te nemen.

    Misleidende of oneerlijke praktijken kan u steeds melden bij het meldpunt van de FOD Economie.

    Bent u werkelijk geld verloren aan de deal, licht dan uw bank zo snel mogelijk in. Met een beetje geluk kan uw bank de verrichting nog onderscheppen, of achterhalen waar het geld naartoe is.

    Vergeet ook niet om een klacht in te dienen bij de lokale politie.

    Meer tips over e-commerce vindt u op infoshopping.be.

    Laatst bijgewerkt
    12 april 2022