Table of Contents

    Adres:

    de Meeûssquare 35
    1000 Brussel

    Tel.: +32 2 547 58 71
    Fax: +32 2 547 59 75

    e-mail: info@ombudsman-insurance.be

    website: www.ombudsman-insurance.be/nl

    Een bemiddelingsaanvraag indienen
    via Belmed

    Voor welke problemen?

    Elk probleem tussen een klant en een verzekeringsmaatschappij, verzekeringsbemiddelaar, verzekeringsagent (levensverzekering, brandverzekering, hospitalisatieverzekering, autoverzekering, rechtsbijstandsverzekering, verzekering werkongevallen, allriskverzekering, Burgerlijke-Aansprakelijkheidsverzekering (BA), familiale verzekering, annulatieverzekering voor reizen, verzekering gewaarborgd inkomen, pensioensparen, …) alsook problemen met DATASSUR (= economisch samenwerkingsverband dat gegevensbestanden beheert. Aan de hand van dat bestand kan de verzekeraar nagaan of de informatie die hij van de klant ontvangt correct is, en kan hij eveneens diens risicoprofiel inschatten).

    Via een netwerk - FIN-NET (alleen beschikbaar in het Frans, Engels en Duits) - kan de Ombudsman ook elk geschil betreffende een buitenlandse verzekeringsmaatschappij doorsturen naar zijn buitenlandse tegenhanger. Lijst van betrokken landen (alleen beschikbaar in het Frans, Engels en Duits)

    Kosten

    Gratis

    Talen

    Talen van de procedure: FR of NL

    Verplichte voorwaarden

    Het moet gaan om een geschil met een verzekeringsonderneming of een verzekeringstussenpersoon in het kader van een bestaande verzekeringsovereenkomst in België (voor een grensoverschrijdend geschil kan u zich richten tot de Ombudsman van de verzekeringen in het kader van FIN-NET (alleen beschikbaar in het Frans, Engels en Duits).

    De Ombudsman van de verzekeringen raadt aan eerst zelf te proberen het geschil rechstreeks met de verzekeringsmaatschappij op te lossen.

    Hoe werkt het?

    De ondernemingen uit de verzekeringssector moeten een gedragscode naleven voor de behandeling van klachten van hun klanten.

    Als de klant geen bevredigend antwoord ontvangt, kan hij zich richten tot de Ombudsman, die zal proberen een minnelijke regeling te vinden met het bedrijf in kwestie.

    Mislukt de tussenkomst van de Ombudsman, dan kunnen de partijen nog altijd een arbitrageprocedure starten of de zaak bij een rechtbank aanhangig maken.

    Formulier

    Maak gebruik van het standaardformulier op de website, of dien zelf een aanvraag in per mail, brief of fax.

    Reglement

    De Ombudsman hanteert strikte interne gedragsregels, onder andere ter bescherming van het medische geheim.

    De Ombudsman handelt in overeenstemming met het procedurereglement dat op zijn website gepubliceerd is.

    Belmed-partnerLogo-belmed.gif

    Laatst bijgewerkt
    7 juli 2022