Hebt u een inbreuk op de consumentenwetgeving of misleidende of oneerlijke handelspraktijken opgemerkt? Zwijg niet! Meld het aan de Economische Inspectie en draag zo bij aan een eerlijker en transparanter handelsklimaat.

Consumerconnect

Hoe kan ik als consument een inbreuk melden?

Bent u een consument? Meld de inbreuk op ConsumerConnect. Op dat platform vindt u ook informatie over uw rechten en plichten als consument.

Kies het thema dat overeenkomt met uw situatie en beantwoord een paar vragen om uw melding door te geven aan de Economische Inspectie.

Naar Consumerconnect

 

Meldpunt.PNG

Hoe meld ik als onderneming een inbreuk?

Bent u een onderneming? Dan kunt u ook misleidende of oneerlijke handelspraktijken aangeven. Meld de schadelijke praktijken op het Meldpunt van de FOD Economie.

Kies het thema dat overeenstemt met uw situatie en beantwoord enkele vragen om uw melding aan de Economische Inspectie door te geven.

Naar het Meldpunt

Waarom een aangifte doen?

Met uw melding geeft u de Economische Inspectie een beeld van misleidende of oneerlijke praktijken op de Belgische markt. Door een probleem te melden, beschermt u andere consumenten en bedrijven tegen dezelfde misbruiken.

Meer informatie over de rol van de Economische Inspectie.

Wat doet de Economische inspectie met uw melding?

De Economische Inspectie neemt elke melding onder de loep en stelt indien nodig een onderzoek in.  

Als tijdens die procedure inbreuken aan het licht komen, kan de Economische Inspectie de betrokken persoon vragen de inbreuken te beëindigen of te regulariseren. Dat kan met een waarschuwing, maar ook door de opstelling van een proces-verbaal, wat aanleiding kan geven tot sancties: een voorstel voor een minnelijke schikking (transactie), een administratieve boete of een gerechtelijke procedure voor de strafrechter.

De Economische Inspectie kan uw individuele probleem echter niet oplossen. Daarom raden we aan om bemiddeling te proberen via:

Bent u slachtoffer geworden van oplichting en bent u uw geld kwijt? De Economische Inspectie kan u niet helpen met verlies of schade. Dien in dat geval een klacht in bij de lokale politie.

Kunt u anoniem aangifte doen?

Dat kan. Als u ervoor kiest anoniem te blijven, kan de Economische Inspectie evenwel geen contact met u opnemen om aanvullende informatie op te vragen of te verstrekken.