""

De kmo-strategie voor een duurzaam en digitaal Europa heeft tot doel de kmo’s (kleine en middelgrote ondernemingen, ondernemingen met minder dan 250 werknemers) volledig te betrekken bij de ontwikkeling van een klimaatneutrale en hulpbronnenefficiënte economie.

Kmo’s hebben niet alleen een grote economische waarde maar zijn ook verantwoordelijk voor ongeveer 63 % van de CO2-uitstoot. Zonder de kmo’s is er dus geen échte groene transitie.

De bijgewerkte webpagina’s van de rubriek “duurzaamheid” analyseren de actuele situatie van Belgische kmo’s bij de transitie naar duurzaam ondernemen.

Daarbij benadrukken ze belangrijke vaststellingen over Belgische kmo’s:

  • 15,8 % van hen heeft een klimaatstrategie, wat lager ligt dan het Europees gemiddelde (19,6 %) en al zeker ten opzichte van onze buurlanden waar ongeveer een kwart van de ondernemingen zo’n strategie heeft gerealiseerd.
  • Ze proberen klimaatneutraliteit te bereiken door
    • hun uitstoot in het algemeen te verminderen (68,2 %);
    • door nieuwe technologieën toe te passen (62 %).
  • 34,6 % van hen biedt groene producten en/of diensten aan, een stijging ten opzichte van 2018 (28,0 %).
  • Een groot deel van hen probeert niet enkel zo weinig mogelijk afval te hebben op het einde van het productieproces (78,7 %) maar probeert ook te besparen op energie (69,5 %).
  • 33,7 % van hen ondervond geen barrières wanneer ze duurzaamheidsacties ondernamen, wat meer dan zes procentpunten lager is dan in 2018.
  • 32,7 % van hen heeft productiekosten zien dalen door efficiënter om te gaan met grondstoffen.

Raadpleeg meer cijfers in “Duurzaamheid bij kmo’s”

Laatst bijgewerkt
12 oktober 2022