""

Op 29 november lanceerde Febelfin de campagne “Easy Money = Easy Target”. Die wil jongeren en ouders bewust maken van de gevaren van online fraude en het fenomeen van geldezels.

Jongeren als geldezels

Geldezels stellen hun bankrekening of bankkaart met codes ter beschikking van criminelen. Die beloven geldezels dat ze snel en makkelijk geld kunnen verdienen, in ruil voor het uitlenen van hun bankrekening of bankkaart en pincode.

Jongeren brengen meer dan ooit veel tijd door op sociale media, waar ze dagelijks geconfronteerd worden met advertenties of berichten die hen beloven om snel veel geld te verdienen. Zonder nadenken kan dat hun leven op enkele seconden tijd volledig op zijn kop zetten.

De bedoeling van de campagne is om jongeren en hun ouders ervan bewust te maken dat snel veel geld verdienen, niet bestaat. 

10 % jongeren werd al benaderd om geldezel te worden

Uit onderzoek van Febelfin in samenwerking met onderzoeksbureau IndiVille blijkt dat jongeren zich niet voldoende bewust zijn van de gevaren van online fraude. Dat maakt hen vatbaarder om geldezel te worden.

Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 16 % van de ondervraagde jongeren hun bankkaart of bankgegevens zouden doorgeven aan iemand die ze niet kennen in ruil voor geld. Dat percentage ligt 7 % hoger dan vorig jaar. Daarnaast blijkt dat maar liefst 10 % van de ondervraagde jongeren al eens werd benaderd om geldezel te worden. In 2021 was dit nog 6 %. Dit is dus geen ver-van-mijn-bed-show meer: de criminelen ronselen jongeren aan de schoolpoort, in het uitgaansleven of de stationsbuurt maar ook online. 

Meer cijfers en getuigenissen van de campagne Easy Money vind je op de website van Febelfin.

Blijf je graag op de hoogte over de meest recente cyberdreigingen? Installeer dan de Safeonweb app.

Laatst bijgewerkt
19 december 2022