Modelbrieven

Op deze pagina vindt u 14 verschillende brieven die u na de nodige aanpassingen kan gebruiken om het geschil met uw verkoper te regelen. De modelbrieven zijn thematisch gerangschikt volgens de problematiek waarvoor u een oplossing zoekt. Ze vormen niet meer dan een algemene leidraad. Elk garantiegeschil heeft immers niet alleen algemene maar ook specifieke kenmerken. De modelbrieven moet u dus aanpassen aan de inhoud van uw klacht.

Enige voorkennis van de garantiewet is altijd nuttig bij de regeling van een geschil. Onder de rubriek garantieregeling vindt u enkele algemeenheden over de garantiewet en haar toepassingen. De tekst onder de vorm van 'vraag en antwoord' vooraf eens doornemen moet u ook toelaten een oordeelkundig gebruik te maken van de hierna volgende modelbrieven.

Modelbrieven

  1. Garantiegeschil – algemeen model (DOC, 27.5 Kb)

  2. Vraag voor een herstelling of vervanging van gebrekkig product binnen de wettelijke garantieperiode  – algemeen (DOC, 24 Kb)

  3. Vraag voor een herstelling of vervanging van een gebrekkig product binnen de eerste 6 maanden na levering (DOC, 24 Kb)

  4. Vraag voor een vervanging of terugbetaling na herhaaldelijke herstellingen (DOC, 23 Kb)

  5. Vraag voor de herstelling of vervanging van een gebrekkig product binnen de wettelijke garantieperiode – aanrekenen van kosten – vraag voor een kosteloze herstelling of vervanging (DOC, 22.5 Kb)

  6. Afwijzing van de terugbetaling onder de vorm van een waardebon (DOC, 22.5 Kb)

  7. Vraag voor de herstelling van een gebrekkig geïnstalleerd goed (DOC, 23 Kb)

  8. Ingebrekestelling van de verkoper – laatste aanmaning (DOC, 23.5 Kb)

  9. Verkoop van goed met contractuele waarborgen – commerciële garantie verkoper/fabrikant -  algemeen (DOC, 25 Kb)

  10. Melding van een zichtbaar gebrek kort na de aankoop (DOC, 23.5 Kb)

  11. Inroeping van de regeling verborgen gebreken na het verstrijken van de wettelijke garantietermijn (DOC, 22.5 Kb)

  12. Aanvraag voor een alternatieve geschillenoplossing (bemiddeling) (DOC, 23 Kb)

  13. Beroep op de rechtsbijstandsverzekeraar contractuele geschillen (DOC, 22.5 Kb)

  14. Eenzijdig verzoekschrift aan de vrederechter voor een oproeping in verzoening - garantiegeschil (DOC, 23.5 Kb)

Contact Center

FOD Economie, K.M.O., Middenstand en Energie
Contact Center

Vooruitgangstraat 50
1210 Brussel

Open van 9.00 tot 17.00 uur

Meer over het Contact Center

Tel.: +32 800 120 33
Fax: +32 800 120 57

Volg de FOD Economie

FacebookExterne linkTwitterExterne link

Uw mening interesseert ons !

Belmed staat tot uw dienst en wij willen zo goed mogelijk op uw behoeften inspelen.
Gelieve deel te nemen aan deze enquêteExterne link die slechts 5 tot 10 minuten in beslag zal nemen.

Externe link

Resultaten van de enquête

Analyse van de enquêteresultaten (PDF, 308.92 Kb). Actualisering op 19.03.2017. 

Belmed

Visual Belmed

FOD Economie, K.M.O., Middenstand en Energie
Secretariaat BELMED

NG III – 3e verdieping
Koning Albert II-laan 16
1000 Brussel

Fax: +32 2 277 96 32
E-mail: belmed@economie.fgov.be
Website: http://belmed.fgov.beExterne link